• کد خبر: ۱۷۷۴۶
  • تاریخ انتشار : ۲۷-۰۵-۱۴۰۴ - ۱۴:۵۸
  • نسخه چاپی نسخه چاپی
مدیرعامل سازمان توسعه صنعتی:

تشویق شرکت‌های برتر IMI-100 در دستور کار وزارت صمت است

خرمی گفت: شرکت‌ها به داشبورد کاری یکدیگر دسترسی دارند و می‌توانند وضعیت خود را در هر شاخصی با وضعیت شرکت‌های برگزیده بسنجند و تلاش کنند که بهبود یابند.

نشست خبری بیست‌وهشتمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-100) با حضور قاسم خرمی؛ مدیرعامل و نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان مدیریت صنعتی، محمد محسن‌وند؛ معاونت مشاوره و تحقیق این سازمان و بهنام فیض‌آبادی؛ مدیر رتبه‌بندی شرکت‌های برتر این سازمان در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

به گزارش سرمایه ملی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در نشست خبری این رویداد، هدف از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر کشور را توسعه برندهای ملی ایرانی دانست و گفت: سازمان مدیریت صنعتی یکی از قدیمی‌ترین و قدرتمندترین سازمان‌ها با ۶ دهه فعالیت در بحث تحقیق، مشاوره و آموزش است که در حد یک نوستالژی تاریخی باقی نمانده و کوشیده تا جایگاهش را در روند توسعه ملی حفظ کند. رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر نیز حرکتی در همین راستا بوده است.

* رتبه‌بندی شرکت‌های کوچک و متوسط و کسب‌وکارهای اینترنتی در دستور کار است

خرمی با بیان این‌که سازمان مدیریت صنعتی بنا دارد تا در تدوین استراتژی‌های صنعتی کشور هم ایفای نقش کند، افزود: IMI-100 اهدافی را هم در سطح ملی و هم در سطح کسب‌وکارها دنبال می‌کند. این رویداد، تصویری واقعی از اقتصاد ایران و فضای کسب‌وکار را به سیاست‌گذاران کشور ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: این سازمان همچنین در راستای اهداف خود، رتبه‌بندی شرکت‌های کوچک و متوسط و رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی را در دستور کار دارد که به‌زودی آغاز خواهد شد و نشان‌دهنده توجه سازمان به روندهای نوین و تحولات دیجیتال در اقتصاد است.

مدیرعامل سازمان توسعه صنعتی اضافه کرد: خوشبختانه این رویداد به لحاظ کیفی به‌گونه‌ای برگزار شده که تاکنون هیچ مورد اعتراضی از سوی شرکت‌کنندگان در خصوص رتبه‌بندی وجود نداشته است. به عبارت دیگر، هیچ شرکتی ادعا نکرده یا اعتراضی نداشته که جایگاهی که باید داشته، لحاظ نشده است. چراکه این شرکت‌ها به داشبورد کاری یکدیگر دسترسی دارند و می‌توانند وضعیت خود را در هر شاخصی با وضعیت شرکت‌های برگزیده بسنجند و تلاش کنند که بهبود یابند.

وی تاکید کرد: از این پس، سیاست سازمان مدیریت صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت از شرکت‌های موفق است. چراکه معتقدیم؛‌ تشویق و حمایت از شاگردهای تنبل، باید تبدیل به حمایت از شاگردهای زرنگ کلاس شود.

خرمی با بیان این‌که تلاش ما بر این است تا در رویداد IMI-100، شرکت‌هایی که با الگوهای مدیریتی و آموزشی مناسب، به‌روز‌رسانی تجهیزات و استفاده از فناوری‌های نوین به جایگاهی رسیده‌اند، در اولویت قرار گیرند، افزود: به سهم خود در تلاش هستیم تا الگوهای مدیریتی موفق این شرکت‌های برتر را مستندسازی کنیم تا در نهایت این مستندات در اختیار جامعه و به ویژه کسب‌وکارهای جدید قرار گیرد.

وی با بیان این‌که شرکت‌های برتر نه‌تنها بخش اعظمی از تولید ملی، بلکه سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارند، ادامه داد: فضای فکری و رسانه‌ای کشور به‌خاطر مجموعه‌ای از مسائل تاریخی، همراهی لازم با بنگاه‌های بزرگ را نداشته است؛ در سال‌های قبل و بعد انقلاب، بنگاه‌های بزرگ با القابی مثل بورژوازی وابسته یا شرکت‌های شخصی تحقیر می‌شدند. درحالی‌که اگر قرار باشد در حوزه اقتصاد و توسعه اقتصادی اتفاقی بیفتد، کارگزار اصلی توسعه، همین بنگاه‌های تولیدی بزرگ‌مقیاس است و اگر قرار باشد برند ایران به مفهوم کلی توسعه پیدا کند، یکی از ابزارهای توسعه برند ملی قطعا همین شرکت‌های موفق و برتر خواهند بود.

* امروزه کشورها با برندهایشان شناخته می‌شوند

محمد محسن وند، معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی نیز در این نشست خبری گفت: در کشورهای مطرح دنیا، بنگاه‌های بزرگ و برندهای معتبر آن‌ها چنان وزن و اعتباری یافته‌اند که حتی فراتر از خود کشورها شناخته می‌شوند؛ تا جایی که بسیاری از مردم نام شرکت یا برند را می‌دانند، ولی نام کشور سازنده آن محصول را به خاطر نمی‌آورند. این نشان‌دهنده ادغام نام کشورها با برند شرکت‌هاست.

وی افزود: اعتبار IMI-100 تا حدی فراگیر شده است که نه‌تنها تیم‌های مدیریتی جدید، با تعهد حفظ جایگاه بنگاه در این رتبه‌بندی، شرکت‌ها را تحویل می‌گیرند، بلکه اعتبار مدیرانی که وارد مجموعه‌ها می‌شوند نیز با رتبه‌های اکتسابی شرکت‌های قبلی آن‌ها در IMI-100 سنجیده می‌شود.

* نتایج رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران در ۶ بهمن‌ماه امسال اعلام خواهد شد

در ادامه این نشست، بهنام فیض‌آبادی، مدیر رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران IMI-100 با بیان این‌که فرآیند ارزیابی این رویداد از خردادماه آغاز شده و همچون سال‌های گذشته با استقبال گسترده مدیرانی همراه بوده است که به دنبال شفافیت و رصد جایگاه واقعی خود در گروه صنعتی حوزه فعالیت مجموعه خودشان و همچنین در اقتصاد ملی هستند، گفت: نتایج رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران در تاریخ ۶ بهمن‌ماه امسال اعلام خواهد شد.

وی با بیان این‌که رتبه‌بندی شرکت‌ها در اقتصاد امروز جهان، دیگر صرفاً یک جدول آماری نیست، گفت: رتبه‌بندی شرکت‌ها سازوکاری راهبردی برای ایجاد شفافیت، ارتقای رقابت‌پذیری و تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود؛ تجربه‌های بین‌المللی همچون Fortune 500 و Forbes Global نشان داده‌اند که نظام‌های معتبر رتبه‌بندی، علاوه بر معرفی بنگاه‌های برتر، به ابزاری برای تحلیل رفتار شرکت‌ها و ترسیم تصویری روشن از وضعیت کلان اقتصاد تبدیل شده‌اند.

فیض‌آبادی در مورد شاخص‌های رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران، گفت: رتبه‌بندی IMI-100 بر اساس ۳۳ شاخص مالی و اقتصادی انجام می‌شود که شامل معیارهایی ازجمله درآمد عملیاتی، سودآوری، رشد فروش، ارزش افزوده، بهره‌وری، صادرات و… است. در این فرایند، ابتدا شرکت‌ها بر اساس شاخص درآمد در طبقه‌های ۱۰۰تایی دسته‌بندی و رتبه‌بندی می‌شوند و سپس جهت رصد دقیق‌تر وضعیت شرکت‌ها در قالب گروه‌های صنعتی مبتنی بر دسته‌بندی ISIC طبق شاخص‌های ۳۳گانه ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند که این شاخص‌ها در رتبه‌بندی جهانی فورچون۵۰۰ به ۸ شاخص و در برخی مدل‌های جهانی دیگر به ۶ درصد می‌رسد.

وی با بیان این‌که این روش به مدیران ارشد امکان می‌دهد جایگاه خود را در مقایسه با کل ۵۰۰ شرکت برتر از نظر درآمد بسنجند و وضعیت خود را در گروه صنعتی تحلیل کرده و با رقبا مقایسه کنند، افزود: تمامی داده‌ها بر پایه اطلاعات مالی حسابرسی‌شده جمع‌آوری شده‌اند و این امر، اعتبار و قابلیت اتکای رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر را تضمین می‌کند.

مدیر رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران IMI-100 ادامه داد: ارتقای شفافیت اقتصادی، رقابت‌پذیری و ایجاد رقابت سالم میان بنگاه‌ها، فراهم کردن اطلاعات واقعی برای سیاست‌گذاران، برندسازی و افزایش جذابیت اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ازجمله اهداف رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران است.

وی همچنین اعلام کرد: امسال، برای شرکت‌های هلدینگی، خدمات اختصاصی و تخصصی جدیدی ارائه می‌شود و درصورتی‌که شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌ها در رتبه‌بندی حضور داشته باشند، امکان ارائه خدمات رتبه‌بندی اختصاصی و شاخص‌های ویژه هلدینگ، محاسبه ضریب زد التمن برای تحلیل ریسک و نقدینگی و تهیه گزارش‌های اختصاصی بر اساس روندهای گذشته از طریق داده کاوی به آن‌ها تعلق میگیرد.

فیض‌آبادی سهم مجموع ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر از GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور را ۲۰ درصد و سهم مجموع فروش آن‌ها از GDP را ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: از نظر وضعیت مالکیت، ۶۱.۴ درصد از شرکت‌ها خصوصی، ۳۳ درصد عمومی و ۹ درصد دولتی بوده‌اند.

وی افزود: ۵۰ درصد این شرکت‌ها در تهران، ۷ درصد در اصفهان، ۵ درصد در کرمان، ۴ درصد خوزستان، ۳ درصد در هرمزگان و بقیه در سایر استان‌ها مستقر هستند.

مدیر رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران IMI-100 در ادامه از ورود ۶۴ شرکت دانش‌بنیان به فهرست ۵۰۰ شرکت برتر در دوره گذشته خبر داد و اظهار داشت: از نظر صادرات نیز گروه پتروشیمی ۴۰ درصد، فرآورده‌های نفتی ۲۴ درصد، شرکت‌های چندرشته‌ای ۱۵ درصد، فلزات آهنی ۱۴ درصد و فلزات غیرآهنی ۳ درصد در صادرات کشور سهم دارند.

وی درخصوص سهم گروه‌های صنعتی از نظر میزان فروش در رتبه‌بندی سال ۱۴۰۳ نیز گفت: فرآورده‌های نفتی ۱۶ درصد، بانک‌ها ۱۵ درصد، فلزات آهنی حدود ۱۳ درصد، پتروشیمی‌ها نیز ۱۳ درصد، شرکت‌های چندرشته‌ای ۱۲ درصد و سایر گروه‌ها حدود ۳۱ درصد سهم فروش را به خود اختصاص داده‌اند.


لینک کوتاه : http://sarmaayehmelli.ir/?p=17746
نظرات کاربران :