درباره ما
«سرمایه ملی» در یک تعریف کلی، گستره عظیمی از آثار و میراث تاریخی، ذخایر و منابع طبیعی، مزایای اقلیمی و جغرافیایی، ظرفیتهای بالقوه و بالفعل موجود در عرصههای گوناگون برای خلق ارزش افزوده و طیف وسیعی از داشتههای نرمافزاری و سختافزاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در برمیگیرد که از دیرباز تاکنون، مفاخر و منابع انسانی کشور در شمار مهمترین آنها بوده و هستند.
بر اساس یک اصل پذیرفتهشده جهانی؛ حفظ «سرمایههای ملی» بهویژه سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و طبیعی، نخستین گام در راه «توسعه پایدار» یک کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی «سرمایه ملی» که با همین رویکرد، از سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرده، در دوره جدید فعالیت خود، صنعت خودرو را بهعنوان دومین صنعت بزرگ ایران پس از صنعت نفت (با سهم ۳.۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی و سهم ۱۰ درصدی از میانگین ارزش افزوده کل صنعت کشور)، در کانون توجه خود قرار داده است؛
صنعتی با سهم ۴ درصدی از اشتغال، که درآمد کشور از آن طی سالهای گذشته، معادل نیمی از بودجه سالانه بوده و ۶۰ صنعت دیگر ازجمله صنایع فلزی، پتروشیمی، ریختهگری، قالبسازی، قطعهسازی، الکترونیک، نساجی، تایر، روانکار، باتری، چراغ، شیشه، رنگ و رزین و… را با خود همراه کرده است.
صنعت خودرو که مجموعهای از فناوریها، هنر طراحی و علوم مدیریت و اقتصاد را به خدمت گرفته، نهتنها خود بهعنوان یکی از سرمایههای ملی، شاخصی برای سنجش توسعهیافتگی کشور است، بلکه با دیگر سرمایههای ملی در زمینههای اجتماعی و اقتصادی و… نیز مرتبط بوده و از ارکان اصلی تولید و تجارت محسوب میشود.
این صنعت داخلی برای جبران عقبماندگیهای خود از قافله جهانی، از یکسو نیازمند تنفس در فضای تعاملات جهانی است و از سوی دیگر برای تعالی، به اصلاحاتی در زمینه فرهنگ صنعتی، ساختارها، سیاستگذاریها و همچنین مدیریت و کارآفرینی نیاز دارد.
از این رو، در رسانه «سرمایه ملی»، دوشادوش دیگر رسانههای اقتصادی بهویژه رسانههای تخصصی حوزه خودرو میکوشیم؛ «ادبیات و گفتمان» بایسته و مشترک این اصلاحات را هرچه بیشتر «دقت» و «انسجام» بخشیم تا با ایجاد هماهنگی گفتمانی بین فعالان این حوزه، زمینهساز برنامهریزیها و سیاستگذاریهای یکپارچه برای مدیریت صحیح توانمندیها و توسعه پایدار صنعت خودرو کشور باشیم.
* گردانندگان پایگاه خبری تحلیلی سرمایه ملی
بنیانگذار پایگاه خبری تحلیلی «سرمایه ملی»؛ محمدعلی دیانتیزاده که آغاز فعالیتش در رسانهها به ۳۵ سال پیش (سال ۱۳۶۹ با ماهنامه سروش نوجوان) برمیگردد و مؤلف ۱۱ جلد کتاب منتشرشده توسط ناشران قدیمی و معتبر کشور (مروارید، عطایی و…) در دو حوزه ادبیات و مدیریت است، سابقه بیش از ۲۰ سال روزنامهنگاری در حوزه خودرو دارد که طی سالهای فعالیت او بهعنوان دبیر گروه خودرو و عضو شورای سردبیری روزنامه پول، دبیر سرویس اقتصادی سایت عصرایران و روزنامه روزان، دبیر گروه خودرو و حملونقل روزنامه تعادل و سردبیر روزنامه دنیای خودرو (تا پایان دوره انتشار نسخه کاغذی این روزنامه) رقم خورده است.
این نویسنده، روزنامهنگار و پژوهشگر که سوابقی همچون مشاور رسانهای رییس خانه صنعت، مدیر روابط عمومی اتحادیه محصولات معدنی، عضو شورای برنامهریزی نمایشگاه تراکنش و… را نیز در کارنامه خود دارد، برگزیده ۱۰ جشنواره رسانهای تخصصی بوده که ازجمله آنها میتوان به عناوینی همچون؛ روزنامهنگار برتر جشنواره تولید ملی (۱۳۸۲)، مقام دوم رشته مصاحبه جشنواره رسانههای اقتصادی (۱۳۸۳)، خبرنگار برگزیده همایش بینالمللی بیمه و توسعه (۱۳۹۵)، مقام ششم خبرنگاران برتر حوزه خودرو (۱۴۰۰-۱۳۹۹) و رتبه دوم بخش یادداشت در جشنواره با رسانه از بانکداری خصوصی تا بانکداری نوین (۱۴۰۴) اشاره کرد.
پایگاه خبری تحلیلی سرمایه ملی همچنین این افتخار را دارد که از مشاوره و همکاری گروهی از خبرنگاران خبره و روزنامهنگاران حرفهای و همچنین دانش و تجربه جمعی از مدیران، فعالان و کارشناسان حوزه خودرو بهره میبرد.
گفتنی است؛ پروانه انتشار پایگاه خبری «سرمایه ملی» به شماره مجوز ۸۶۲۳۳ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.
