کد خبر: ۱۵۰۴۶ تاریخ انتشار : ۰۱-۰۲-۱۴۰۴ - ۱۰:۳۹
نسخه چاپی
نقشه کرمانموتور برای بومیسازی خودرو کیامسی X5
در فاز نخست این طرح، تولید قطعات کلیدی بدنه KMC X5 در دستور کار قرار گرفته است؛ قطعاتی مانند درِ صندوق عقب، درِ موتور، درهای جانبی، دیاق داشبورد، گلگیرها و سقف خودرو.
شرکت کرمانموتور از آغاز مرحله نخست داخلیسازی بدنه خودرو KMC X5 خبر داد.
به گزارش سرمایه ملی، این پروژه که در ادامه مسیر بومیسازی محصولات و کاهش وابستگی به واردات قطعات در فروردینماه ۱۴۰۴ به بهرهبرداری رسید، بخشی از برنامهریزی گسترده این خودروساز برای تقویت زنجیره تولید داخلی و توسعه فناوریهای بومی در صنعت خودرو است.

* جزئیات فنی پروژه داخلیسازی
در فاز نخست این طرح، تولید قطعات کلیدی بدنه KMC X5 در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس، قطعاتی مانند درِ صندوق عقب، درِ موتور، درهای جانبی، دیاق داشبورد، گلگیرهای جلو و عقب و سقف خودرو، همگی در داخل کشور تولید خواهند شد.
اگرچه در این مرحله از قالبها و تجهیزات وارداتی استفاده میشود، اما کرمانموتور اعلام کرده است که همزمان، فرآیند طراحی و ساخت این تجهیزات با تکیه بر دانش مهندسان داخلی آغاز شده و هدف نهایی، جایگزینی کامل قالبهای خارجی با نمونههای بومی است.
* توسعه زیرساخت و آمادهسازی خطوط تولید
بهمنظور اجرای دقیق این پروژه، شرکت کرمان موتور اقدامات گستردهای در حوزه آماده سازی خطوط تولید، تجهیز واحدهای کنترل کیفیت و آموزش نیروی انسانی انجام داده است. این شرکت تأکید دارد که فرآیند داخلیسازی نه تنها به معنای ساخت قطعه، بلکه شامل ارتقای دانش فنی، بهبود فرآیندهای تولید و توانمند سازی زنجیره تأمین داخلی نیز میشود.

* پیامدهای اقتصادی و صنعتی پروژه
پروژه داخلیسازی بدنه KMC X5 میتواند دستاوردهای متعددی در پی داشته باشد. ازجمله:
• کاهش هزینههای تولید و وابستگی به واردات
• جلوگیری از خروج ارز
• ایجاد فرصتهای شغلی جدید در حوزه تولید قطعات
• ارتقای مهارتهای فنی متخصصان داخلی
• تسهیل رشد شرکتهای تأمینکننده داخلی
این پروژه همچنین میتواند بهعنوان الگویی برای دیگر بخشهای صنعت خودرو مطرح شود و مسیر خودکفایی صنعتی کشور را هموارتر کند.
* سابقه کرمانموتور در مسیر بومیسازی
کرمانموتور در سالهای گذشته گامهای متعددی در راستای بومی سازی فناوری برداشته است. ازجمله میتوان به راهاندازی خط تولید گیربکس CVT، ساخت باکهای پلیمری، تجهیز خط رنگ تمامرباتیک و تولید نخستین خودرو بومی این شرکت با نام KMC EAGLE اشاره کرد.
همه این اقدامات نشاندهنده برنامهریزی بلندمدت شرکت برای تقویت توان تولید داخلی و کاهش وابستگی به منابع خارجی است.

* نقش شرکت کادک در اجرای پروژه
اجرای پروژه داخلیسازی بدنه X5 با همکاری شرکت کادک، بازوی مدیریت زنجیره تامین کرمانموتور، صورت میگیرد. کادک مسئولیت طراحی، تحلیل، آزمایش و نظارت بر مراحل تولید را برعهده دارد و بهعنوان شریک فنی این پروژه شناخته میشود.
طبق اعلام کرمانموتور، استفاده از ظرفیت علمی و فنی نیروهای داخلی در همه مراحل پروژه، از اصول کلیدی این طرح بوده است.
* چشمانداز
پروژه داخلیسازی بدنه KMC X5، نماد جدیدی از حرکت صنعت خودرو کشور به سمت استقلال صنعتی و افزایش عمق ساخت داخل محسوب میشود. کارشناسان این حوزه معتقدند در صورتی که این مسیر با برنامهریزی و حمایت ادامه یابد، میتواند در سالهای آینده به رشد پایدار، کاهش ارزبری و حتی صادرات فناوری در صنعت خودرو بینجامد.
- از ایجاد زیرساخت تا توسعه محصول؛ استراتژی کرمان موتور برای خودروهای پاک
- کلاه گشاد صرافیها بر سر «فرزین» و «پاکنژاد»/ میلیاردها دلار پول نفت به کشور برنگشت/سوییفت جعلی تراستیها به وزارت نفت و بانک مرکزی
- عملکرد ایمن فونیکس F7 پرومکس در اولین آزمون رسمی ایران (+فیلم)
- رونمایی جدیدترین محصولات بیش از ده برند معتبر خودرویی در نمایشگاه ساری ۱۴۰۴
- رونمایی از تریلر نسل جدید ایرانکاوه با استانداردهای اروپایی
- دور جدید فروش خودرو رووی eRX5 محصول وارداتی پارسخودرو آغاز میشود
- ثبات امروز، توسعه فردا؛ روایت عملکرد کرمان موتور در سال ۱۴۰۴
- ۹ محصول سواری گروه بهمن از طریق مزایده به فروش میرسد
- راهاندازی خدمات سرویس در محل برای پیکاپ فوتون/نخستین پیکاپ دارای گارانتی ۱۰۰ هزار کیلومتر
- افزایش مجدد قیمت کارخانه خودروهای مونتاژی در راه است
- روز شلوغ مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در هفته پژوهش و فناوری

نظرات کاربران :