رییس‌کل گمرک در پاسخ به «سرمایه ملی» تشریح کرد:

چهار دلیل ایستایی برخی کالاها در گمرک

رضوانی‌فر گفت: «۹۲۸ دستگاه خودرو در حال انجام تشریفات گمرکی هستند و ۶۹۳ دستگاه هم ترخیص یا از گمرک خارج شده‌اند.»

رییس‌کل گمرک ایران با اشاره به این‌که ۴میلیون و ۸۰۰هزار تن کالا در محوطه، لنگرگاه و کشتی‌ها وجود دارد، گفت: «ایستایی ۵میلیون تن کالا برای طی مراحل گمرکی عادی است و ذخیره استراتژیک محسوب می‌شود، زیرا چرخه ورود تا ترخیص چنین روندی را ایجاد می‌کند.»

به گزارش پایگاه تحلیلی‌خبری سرمایه ملی، محمد رضوانی‌فر روز یکشنبه در نشستی خبری با بیان این‌که سال گذشته بیش از ۱۷۰میلیون تن کالا شامل ۱۲۲میلیون تن صادرات و ۳۸میلیون تن واردات از گمرک عبور کرده است، خاطرنشان کرد: «تا پایان ۲۱ مردادماه امسال ۳میلیون و ۲۰۰هزار تن کالا در محوطه گمرکات و یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن با ۲۵ کشتی در لنگرگاه موجود است که درمجموع به ۴میلیون و ۸۰۰هزار تن می‌رسد.»

* دلایل چهارگانه ماندگاری کالا در گمرک

رییس‌کل گمرک ایران در پاسخ به پرسش «سرمایه ملی» درخصوص دلایل ایستایی برخی کالاها مانند خودرو در گمرک، گفت: «بخشی از ایستایی کالا به دلیل اظهار نشدن کالا به گمرک در زمان ورود و پیش از آغاز عملیات گمرکی است. زیرا تا وقتی اسناد ثبت سفارش، مالکیت و حمل کالا در اختیار مالک نباشد یا به گمرک ارائه نشود، امکان انجام تشریفات گمرکی نیست.»

وی افزود: «اما ماندگاری کالا پس از اظهار به گمرک، به استعلام از دستگاه‌های مربوطه برمی‌گردد که بسته به نوع کالا به تعدادی از ۲۲ دستگاه متولی این امر ازجمله سازمان‌های استاندارد، غذا و دارو، حفظ نباتات، به‌صورت سیستمی ارسال می‌شود و در زمان‌بندی شفاف و قانونی باید به آن پاسخ داده شود که میانگین آن معمولا ۷ روز در نظر گرفته می‌شود و درمجموع از ۱۷ روز به حداکثر ۱۰ روز کاهش یافته است»

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دلیل سوم ایستایی به مدت‌زمان صدور کد ساتا و تخصیص ارز مربوط می‌شود، تاکید کرد: «در این شرایط که به دوره بعد از صدور ترخیص کالا بازمی‌گردد، هرچند ترخیص تایید شده، اما برخی تجار بار خود را به دلایل مختلف ازجمله انتظار برای قیمت‌گذاری در گمرک نگه می‌دارند. در واقع این عوامل باعث ماندگاری کالا می‌شوند وگرنه متوسط انجام رویه گمرکی به یک روز هم نمی‌رسد.»

وی دلیل چهارم ماندگاری را نیز توقیف کالا با دستور قضایی در پی طرح دعاوی و شناسایی اموال موجود در گمرک دانست و گفت: «بیش از ۷۰۰ پرونده گمرکی در انواع کالاها داریم که منجر به ایستایی کالا با مکاتبه قضایی شده است.»

* ۹۲۸ دستگاه خودرو در مرحله انجام تشریفات گمرکی

رضوانی‌فر در ادامه پاسخ به سوال «سرمایه ملی»،‌ با اشاره به اعلام ۱۶۲۱ دستگاه خودرو سواری به گمرک گفت: «۹۲۸ دستگاه خودرو در حال انجام تشریفات گمرکی هستند و ۶۹۳ دستگاه هم ترخیص یا از گمرک خارج شده‌اند که از برندهای اروپایی و ژاپنی تا کره‌ای و چینی بوده و شرکت‌های واردکننده آن‌ها سایپا، کرمان‌موتور، پارس‌خودرو، بهمن‌، کوشا خودرو، ماموت و مانلی هستند.»

وی خاطرنشان کرد: «در بودجه امسال ۴۰هزار میلیارد تومان (معادل ۲میلیارد دلار) حقوق ورودی خودرو پیش‌بینی شده که تاکنون بخش ناچیزی از آن محقق شده است.»

رییس‌کل گمرک با بیان این‌که تا بیستم مردادماه امسال، گمرک ۵۹هزار میلیارد تومان واریزی به خزانه دولت داشته است، افزود: «این مبلغ تقریبا دوبرابر واریزی پارسال گمرک به خزانه دولت در مدت مشابه است که ۳۰هزار میلیارد تومان بوده است.»

* ۱۹۲۳ کِشنده وارداتی در معرض متروکه شدن

رضوانی‌فر در پاسخ به سوالی دیگر از «سرمایه ملی»، تعداد کامیون‌های کم‌کارکرد واردشده به گمرک را درمجموع ۲۵هزار و ۹۸۵ دستگاه ذکر کرد و گفت: «از این تعداد،‌ ۲۱هزار و ۶۵۹ دستگاه ترخیص و ۶۷۲ دستگاه متروکه شده‌اند و ۳هزار و ۶۵۴ دستگاه نیز در انتظار ترخیص یا خروج از انبارهای گمرک هستند که از این میان، ۱۹۲۳ کِشنده وارداتی در معرض متروکه شدن قرار دارند.»

وی با اشاره به نقش حیاتی کامیون‌ها در حمل‌ونقل کالا در سطح کشور، افزود: «با توجه به این‌که حمل‌و‌نقل جاده‌ای، شریان اصلی جابه‌جایی کالاها و مایحتاج عمومی محسوب می‌شود؛ کامیون را نیز باید یک کالای استراتژیک تلقی کرد. از این رو، ما تمام تلاش خود را برای تسریع در ترخیص کامیون‌های کارکرده به کار بستیم، ازجمله آن‌که مبنای سال ساخت را تاریخ ورود این خودروها به کشور در نظر گرفتیم و همچنین ظرفیت‌های تبصره‌ای را برای تسهیل روند ترخیص آن‌ها به کار بستیم.»

* دپوی ۶۵هزار تن برنج در گمرکات تا آبان‌ماه

رضوانی‌فر همچنین به وجود ۷۲ قلم دارو و ۱۶۵ قلم تجهیزات پزشکی در انبارهای گمرک اشاره کرد و درباره میزان واردات برنج اظهار داشت: «طی دو سال گذشته یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار و در یک‌سال گذشته ٧٢٣ میلیون دلار برنج وارد کشور شد و طی چهارماهه امسال نیز در پیک دوران واردات ۵٠٩هزار تن برنج وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٣١ درصد کاهش پیدا کرده است.»

وی خاطرنشان کرد: «از شامگاه ٣١ تیرماه تا آبان‌ماه با هدف حمایت از تولید داخل امکان ترخیص برنج وجود ندارد که سال گذشته با هدف تنظیم بازار این محدودیت برداشته شد و با همین قانون درحال‌حاضر ۶۵هزار تن برنج در گمرکات باقی مانده که تا آبان‌ماه امکان ترخیص تنها وجود ندارد و در این شرایط باید توجه داشت که هند هم صادرات برنج را ممنوع کرده است.»


لینک کوتاه : http://sarmaayehmelli.ir/?p=14285
نظرات کاربران :