تاثیرات شگرف جوهرزدایی و بازیافت کاغذ در حفاظت از منابع آبی و طبیعی

ازجمله مهم‌ترین فواید بازیافت کاغذ، جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، کاهش مصرف منابع آبی و طبیعی، کاهش آلودگی هوا و حفظ ذخایر انرژی است.

یکی از مهمترین مزایای بازیافت کاغذ ، افتتاح کارخانه های بازیافت کاغذ و تولید محصولات بازیافتی است. با افتتاح کارخانه ها می توانید تعداد افراد بیشتری را به عنوان پرسنل استخدام نموده و اشتغال زایی انجام داد.

بر اساس این گزارش؛ جوهرزدایی نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در بازیافت کاغذ روزنامه و …. بهره گیری دوباره از آنها را دارد.
قبل از سفید کردن، کاغذ بازیافتی از طریق فرآیند جوهر زدایی که شامل حذف جوهر، پوشش‌ها و سایر آلاینده‌ها از الیاف کاغذ است، جوهرزدایی می شود. در فرایند جوهرزدایی علاوه بر حذف جوهر، افزایش روشنی خمیر کاغذ حاصله نیز اهمیت زیادی دارد.

یک فرایند جوهرزدایی از سه زیرفرایند شامل:ژ

۱- جداسازی ذرات جوهر از الیاف

۲- اتصال مؤثر ذرات جوهر بر سطح حباب های هوا

۳- جداسازی کف و ذرات جوهر از سلول شناورسازی تشکیل شده، که عوامل فعال سطحی اثر مثبت و منفی بر هر سه زیرفرایند ذکرشده دارند.

وظیفه سیستم های عامل فعال سطحی، آزاد کردن ذرات جوهر از الیاف و پایدار کردن آنها و در نهایت مجتمع کردن ذرات پراکنده و تغییر ویژگی های سطح این ذرات است؛ وبه طور کلی این فرآیند در بازیافت کاغذ بسیار بااهمیت بوده و باید به این تکنولوژی و روش های موثر و کاربردی در این زمینه توجه لازم صورت گیرد.

گفتنی است؛ کاغذ یکی از ابزارهای مصرفی ما به شمار می آید. از این رو تولید آن بیشتر از هر کدام از تجهیزات مصرفی ما رونق دارد. برای تولید یک تن کاغذ ، هفده اصله درخت بریده می شود و با یک حساب سر انگشتی می توان تشخیص داد که اگر بازیافت کاغذ به دادِ درختان جنگل ها نرسد به زودی با بحران جدی مواجه خواهیم بود.

جنگل ها سرمایه های ملی هستند، آنها باید برای نسل آینده حفظ شود، باید برای آنها برنامه ریزی شده و از درختان آن محافظت شود و از این رو تنها راه کاهش قطع درختان، استفاده از کاغذهایی است که اینک در حال استفاده از آنها هستیم و بازیافت و جوهر زدایی از کاغذها، باید بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

تولید کاغذ نیاز به مصرف انرژی بسیار بیشتری نسبت به بازیافت آن دارد. از بین بردن جنگل ها، بریدن و انتقال چوب به کارخانه از یک طرف، آماده سازی چوب برای تبدیل شدن به کاغذ از طرف دیگر، پروسه‌ای زمان بر است که نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد. حال آنکه در بازیافت، تنها کاغذهای باطله را مجددا به کاغذهای قابل استفاده تبدیل می‌کند. پس به نظر می رسد اگر بتوانیم یک بار دیگر از کاغذ استفاده کنیم از انرژی مصرفی برای تبدیل چوب به کاغذ را صرفه جویی کرده‌ایم.

از سویی بد نیست بدانید که در زمین هایی که در آنها زباله دفن می شود میزان قابل توجهی گاز متان تولید می شود. این گاز خطرناک نه تنها امکان اتش سوزی را افزایش می دهد بلکه باعث گرم شدن هوا و از بین رفتن لایه ازون می شود. در ضمن بریدن درختان برای تولید کاغذ نیز در گرم شدن زمین و افزایش بروز بلایای طبیعی تاثیر مستقیم دارد.

بنابراین در جمع بندی باید گفت؛ با افزایش جمعیت کره زمین، تولیدات محصولات کاغذی و مصرف آن‌ها با افزایش چشم‌گیری مواجه شده‌است. از سوی دیگر برای تولید چنین محصولاتی نیاز به قطع درختان بی‌‌شمار، استفاده از منابع طبیعی و میزان قابل توجهی از ذخایر انرژی است. به همین دلیل سلامت محیط زیست و کره زمین در خطر است. یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش تولیدات کاغذ با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند چوب، بازیافت محصولات کاغذی است. اقدامی که در صورت انجام درست و مداوم می‌تواند اثرات مثبت بسیار زیادی بر حفظ منایع طبیعی داشته‌باشد.

ازجمله مهم‌ترین فواید بازیافت کاغذ، جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، کاهش مصرف منابع آبی و طبیعی، کاهش آلودگی هوا و حفظ ذخایر انرژی است.


لینک کوتاه : http://sarmaayehmelli.ir/?p=14631
نظرات کاربران :