سبقت صنایع خودرو و قطعه‌سازی از سایر صنایع در رشد تولید

شاخص رشد تولید قطعه و خودرو در دو ماهه اول امسال برابر با ۳۴ درصد است که در مقایسه با سایر صنایع، برترین رشد را به ثبت رسانده است.

سرمایه ملی،‌ رضا آریاراد* – برابر گزارش منتشره پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از رشد تولیدات صنایع فعال کشور، شاخص رشد تولید قطعه و خودرو در دو ماهه اول امسال برابر با ۳۴ درصد است که در مقایسه با سایر صنایع نظیر غذایی، دارویی، ماشین‌آلات، فرآورده‌های نفتی، کاغذی، منسوجات و… برترین رشد را به ثبت رسانده است.

این رویداد به‌رغم تحریم‌های مستقیم و محدودیت‌های بین‌المللی بیش از هفت‌ساله صنعت خودرو و همچنین هجمه منفی آشکار برخی مسئولان و سیاستمداران کشور، با جدیت، پشتکار و همت قطعه سازان و خودروسازان داخلی و با رویارویی با مشکلات و مصائب تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، تورم، تامین نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری به وقوع پیوسته است.

رشد تولیدات صنعتی در هر کشور جزو افتخارات آن کشور است؛ چرا که علاوه بر تولید پایدار، اشتغال مولد و درآمد مولد، زمینه‌های رشد ناخالص داخلی کشور را نیز فراهم می‌کند.

این یک حقیقت تلخ است که در شرایط بحرانی در تولید و کاهش یک محصول در جامعه، سیاست‌گذاران به سمت‌وسوی راه‌حل‌های شتابزده همچون واردات انبوه و قیمت‌گذاری دستوری وسوسه می‌شوند و راه حل نجات از بحران‌های اقتصادی را در استفاده از این دو ابزار می‌جویند. درحالی‌که بخش اعظم سیاست‌گذاری باید در خدمت حمایت از تولید و منافع ملی کشور باشد.

برابر آمار منتشره بانک مرکزی، صنعت قطعه و خودرو دارای رتبه نخست تولید در دو ماه پیاپی در بین سایر صنایع مولد و فعال کشور شده است؛ این آمار حکایت از تاثیر به‌سزای صنعت قطعه و خودروسازی داخل در رشد و رونق اقتصادی دارد.

طبیعتا دو مقوله واردات مواد اولیه و صادرات کالای ساخته‌شده در تولید محصول نقش موثر و محرک دارد و از این رو، سرمایه گذاری در صنعت قطعه و خودرو می‌تواند دست‌کم در صادرات قطعات باکیفیت و درآمدزایی ارزی مولد و گشایش بازارهای بین‌المللی جای خود را بیش از پیش پیدا کند.

درهرحال، شاخص ۳۴ درصدی و برتری صنعت قطعه و خودروسازی کشور این آگاهی را در سیاست‌گذاران و مسئولان اقتصادی کشور به وجود خواهد آورد که تولیدات صنعتی به‌واقع موتور محرک رشد اقتصادی و حرکت در راستای سازندگی کشور به حساب آمده و از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، باید در سیاست‌گذاری، رفع موانع تولید، نظارت مستمر بر اجرای تعهدات صنایع اهتمام ویژه به عمل آید.

تولید در هر کشور با سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و نظارت‌های مستمر مدیریت می‌شود و صنایع خودروسازی نیز از این سه قاعده مستثنی نیست و با حسن توجه و به دور از هجمه‌های منفی به رشد و بالندگی می‌رسند.

* فعال و کارشناس صنعت خودرو


لینک کوتاه : http://sarmaayehmelli.ir/?p=14139
نظرات کاربران :