شفاف‌سازی‌هایی که مانع استیضاح وزیر صمت نشد!

امروز با سامانه شفافیت فروشگاهی وزارت صمت می‌توان جزئیات معاملات و قیمت‌ها را رصد کرد.

دکتر مازیار میر، مشاور کسب وکار در یادداشتی با موضوع استیضاح وزیر صمت نوشت:

«شفافیت پس از چهل سال بلاخره راه به سمت و سوی وزارت صمت پیدا کردو مهمتر آنکه هرگز نمی توان عملکرد اشتباه وزرای قبل را یک شبه ترمیم نمود و این در حالی است که طرح بسیارجامع و حساب‌شده است.

سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت دو بار تاکنون استیضاح شده است. چرا؟ شفافیت چه خسارت هایی را به دنبال دارد و مخصوصا گرانی و رانت در زیر مجموعه ها که بوده و هست و خواهد بود الان دارد شفاف سازی می‌کند.

* وزیری از جنس تجربه وشفافیت

در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو و آن را به هیأت رئیسه مجلس خبر داد. درحالی‌که قیمت خودرو هرگز به دست وزیر حل نشده و نخواهد شد و نمایندگان محترم باید بدانند که با سلسله تصمیمات غلط و اشتباه دولت‌های قبلی امروز به این نقطه رسیده ایم.

دولت‌هایی که در آن هزاران خودرو گم شده و با نام مرده و غیب‌شده و حتی کارتون‌خواب‌ها ثبت سفارش می‌شد. راستی چگونه چنین چیزی ممکن است؟

* داستان استضاخ دوم

در جلسه علنی ۲۴ خرداد ۱۴۰۱، مجلس نمایندگان از پاسخ سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دربارهٔ علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن به سؤال محمد وحیدی نماینده بجنورد قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

اما هیچکس نپرسید چرا برخلاف دستورات اکید مقام معظم رهبری درخصوص دفاعی بودن قدرت موشکی ایران، روی موشک‌ها هی نوشتند مرگ بر این و آن و دشمن‌تراشی کردند و چرا با تهدیدهای گسترده در امر سیاست خارجی افراد ناکارامد و نابلد باعث سقوط ریال شدند که وزیر محترم در این سونامی نقشی نداشته و ندارد و کنترل ان توسط نمایندگان مجلس باید صورت می گرفت و حال سوال اینجا است چگونه است که گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری!

آری، امروز با سامانه شفافیت فروشگاهی وزیر صمت می‌توان جزئیات معاملات و قیمت‌ها را رصد کرد. این در حالی است که اطلاعات ۹۶۰۰ فروشگاه روزانه به این سامانه ارسال می‌شود و زمانی که کسی کارت می‌کشد، همه اطلاعات شامل نوع، مقدار و قیمت کالا برای سامانه ارسال می‌شود.

به نظر می رسد که سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است، با این سامانه دیگر نیازی نیست قیمت‌ها می‌تواند با استفاده از این سامانه کنترل شود.

با این سامانه دیگر نیازی به خیلی از دوباره کاری ها و عدم وجود اطلاعات و هزاران معضل دیگر را این سامانه رفع خواهد کرد. هرچند شاید در بسیاری
مواد وزیر کمکاری ها و یا مشکلاتی داشته باشد، اما این تفکر و گامی بسیار بزرگ در ایران موفق آینده خواهد شد.

چرا که وزیر بنا دارد که این باگ دیتای استراتژیک را در اختیار سایر وزارتخانه قرار دهد تا بتوان با استفاده از آن‌ها تحلیل‌های مختلفی ارائه کرد. مثلا می‌توان تاثیر افزایش مصرف یک کالا روی بقیه کالاها را بررسی کرد و در مجموع امکان تبیین بازار فراهم می‌شود. زیرا علاج واقعه را قبل از وقوع باید اندیشید. حال باید دید برای وزاری آتی بدر آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.»


لینک کوتاه : http://sarmaayehmelli.ir/?p=14001
نظرات کاربران :