طرز تهیه خودرو ملی برای بازار جهانی!

محمدعلی دیانتی‌زاده

نخستین خودرو ملی ترکیه با نام توگ (TOGG)، در ماه گذشته طی مراسمی از خط تولید خارج شد و توسط رئیس‌جمهور این کشور، از کارخانه وارد سالن اصلی مراسم شد. اردوغان در این مراسم از تحقق یک رویای ۶۰ ساله گفت و آرزو کرد این خودرو شاسی‌بلند در بزرگراه‌های مناطق مختلف جهان حضور یابد. به گفته او، با دستیابی پردیس تولید توگ در گملیک به ظرفیت کامل، سالانه ۱۷۵هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود و برای ۴۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و برای ۲۰هزار نفر نیز به‌طور غیرمستقیم زمینه اشتغال ایجاد خواهد شد. مردم ترکیه می‌توانند این خودرو را از دومین ماه سال آینده میلادی ثبت کنند و یک ماه بعد هم آن را تحویل بگیرند.

پیش از این، خودروهای ملی در ترکیه در حوزه سنگین مانند اتوبوس و کامیون تبلور یافته بودند، اما در حوزه سواری این اعتقاد وجود داشت که تولید خودرو با برند ملی بدون توفیق صادراتی، یک شکست محسوب می‌شود. از این رو،‌ اولین خودرو ملی این کشور که توسط گروه خودروسازی ترکیه معرفی شده است، از ابتدا با این هدف طراحی و ساخته شد که علاوه بر بازار داخلی، از طریق کشور آلمان در سراسر اروپا به فروش برسد.

گروه توگ در سال ۲۰۱۸ با سرمایه‌گذاری و همکاری پنج غول صنعتی کشور ترکیه و اتحادیه اتاق‌ها و بورس کالای ترکیه ایجاد شده است. هم‌اکنون جمعیت زیادی از ترک‌تبارها در کشور آلمان زندگی می‌کنند و در نتیجه توگ انتظار دارد بتواند در آلمان مورد مقبولیت ترک تبارها قرار بگیرد. این شرکت همچنین با ایجاد یک مرکز نوآوری در اشتوتگارت قصد دارد تا پایگاه اصلی خود را در قطب صنعتی اروپا یعنی آلمان بنیان گذارد.

اما باید در نظر داشت؛ این رویای ۶۰ ساله‌ صرفا در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ محقق نشد؛ ترکیه در دهه‎های گذشته با دعوت از شرکت‌های خودروساز جهانی برای ایجاد سایت‌های تولیدی، شرکت‌هایی را در صنعت قطعه‌سازی بنیان نهاد که تحت لیسانس معتبرترین خودروسازان جهان مانند فورد، فیات، رنو، هوندا، تویوتا، هیوندایی، ایسوزو، مان و مرسدس‌بنز فعالیت می‌کنند و این کشور را تبدیل به هاب تأمین قطعه برای بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی کرده‌اند؛ تاجایی‎که قطعات شرکت خودروسازی فورد آمریکا بدون تحمیل هزینه‌های حمل‌و‌‌نقل و با کمترین هزینه در ترکیه تولید می‌شوند.

این استراتژی اکنون تیراژ مونتاژ سالانه خودرو را در ترکیه به ۱.۳ ‎میلیون دستگاه رسانده است که از هر ۱۰۰ خودرو تولیدی این کشور ۸۳ دستگاه آن به سایر نقاط جهان صادر می‌شود. در مقابل نیز از خودروهای موجود در بازار ترکیه حدود ۸۰ درصد وارداتی و ۲۰ درصد مونتاژ داخل است.

ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۲۵میلیارد دلار صادرات خودرو به کشور‌های مختلف از جمله ۲۷ کشور اروپایی به‌ویژه آلمان، انگلستان و ایتالیا داشته که مجموع درآمد خودروسازان این کشور را به حدود ۴.۵ برابر درآمد‌های نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ رسانده است. بخش قطعه‌سازی ترکیه نیز به‌تنهایی در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۹میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار صادرات به کشور‌های دیگر داشته که نسبت به سال ۲۰۲۰ با رشد ۲۱ درصدی همراه بوده است.

مخلص کلام این‌که؛ یک خودرو ملی موفق، ماحصل چنین تعاملی با دنیاست؛ نه عصای معجزه‌آسایی که در فضایی انتزاعی عمل بیاید و بازارهای جهانی را پیش روی خود بگشاید!

* سردبیر روزنامه دنیای خودرو


لینک کوتاه : http://sarmaayehmelli.ir/?p=13413
نظرات کاربران :