- کد خبر: 12447
- دوشنبه 24 مرداد 1401
- نسخه چاپی
آیا الگوی چین در خودروسازی ایران قابل پیادهسازی است؟
اولین گام برای پیادهسازی الگوی چینی، اذعان به عقبماندن از توسعه رقابتی و پذیرش این واقعیت است که پشت درهای بسته نمیتوان خودروساز شد.
محمدعلی دیانتیزاده در سرمقاله امروز (دوشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع «الگوی توسعهی چینی برای صنعت خودرو ایران» پرداخت.
به گزارش سرمایه ملی، سردبیر روزنامه «دنیای خودرو» در اینباره نوشت:
موضوع استفاده از الگوی چینی برای رشد و توسعهی صنایع و اقتصاد ایران ازجمله در صنعت خودرو، یکی از موضوعات مورد بحث کارشناسان اقتصادی طی سالهای اخیر بوده است. میزان تولید کارخانههای خودروسازی چینی که در دههی ۱۹۵۰ با کمک اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شده بودند، در سه دهه نخست فعالیت آنها از ۱۰۰هزار تا ۲۰۰هزار دستگاه در سال بیشتر نمیشد. اما تاریخچه صنعت نوین خودروسازی چین به سال ۱۹۷۸ یعنی دو سال پس از درگذشت مائو بازمیگردد که دنگ شیائوپینگ قدرت را به دست گرفت و اصلاحات گسترده اقتصادی و مبارزه با فساد فراگیر را کلید زد.
هرچند این یک فسادستیزی عمدتا درونحزبی و برای پاکسازی نظام بوروکراتیک دولت از مدیران و کارمندان فاسد بود، اما همچنانکه ۱۰میلیون نفر از ۵۰میلیون مدیر و کارمند دولتی اخراج شدند، بسیاری از کارآفرینان و سرمایهداران چینی نیز به اتهام ارتباط با شبکههای درهمتنیدهی فساد مالی-اداری به پای میز محاکمه کشیده شدند. در آن زمان، ۸۸ درصد مردم چین زیر خط فقر قرار داشتند و ۷۰میلیون چینی نیز به دلیل فقر، قحطی و گرسنگی تلف شده بودند. از این رو، محاکمه ثروتمندان به یک مطالبهی عمومی تبدیل شده بود.
اما دولت چین بهخوبی دریافته بود که برای رشد و توسعه اقتصادی بدون وابستگی به قدرتهای جهانی؛ تکیه صرف به مؤلفه جمعیت کمکی به رقابت با اقتصاد غرب نمیکند و کارآفرینان و مدیران موفق و مجرب را باید به مثابه یک سرمایه ملی ارزشمند حفظ و حمایت کرد. از این رو، استفاده از آنان بهعنوان پیشگامان و پیشبرندگان روند توسعهی صنعتی و اقتصادی را جایگزین برخوردهای قهری و جزمی کرد و بدین ترتیب راه برای تاسیس شرکتهای خودروسازی جدید هم باز شد.
در گام دوم، دولت چین با هدف حمایت از نوآوری و افزایش کیفیت، به شرکتهای داخلی اجازه داد تا با خودروسازان بزرگ خارجی، سرمایهگذاریهای مشترک انجام دهند. این یک گام اساسی در راه بینالمللی شدن خودروسازی چین بود. پیگیری مستمر این برنامهها طی دهههای اخیر سبب شد؛ چین به یک تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان تبدیل شود، بهطوریکه تولید ۲۲۲هزار خودرویی این کشور در سال ۱۹۸۰، به بیش از ۲۰میلیون دستگاه خودرو در سالهای اخیر رسیده است.
با این رویکردها، نهتنها سرنوشت کارآفرینان چینی از دستگیری، محاکمه، مصادره داراییها و در نهایت مهاجرت از کشور؛ به استمرار نقشآفرینی در رشد و توسعه چین تبدیل شد، بلکه سرنوشت کل چینیها نیز عوض شد و هماکنون تنها کمتر از یک درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی میکنند و چین مهد غولهای تکنولوژی مانند هوآوِی، شیائومی و BYD است.
بر این اساس، اولین گام برای پیادهسازی الگوی چینی در صنعت خودرو ایران، اذعان به عقبماندن از توسعه رقابتی و پذیرش این واقعیت از سوی متولیان اقتصاد، صنعت و تجارت کشور است که پشت درهای بسته نمیتوان خودروساز شد و برای تحقق این هدف؛ بهکارگیری عواملی همچون سرمایه خارجی، فناوریهای برونمرزی و روشهای اقتصاد بازار آزاد مجاز است.
پیشنیاز بهکارگیری چنین عواملی، برخورداری از بوروکراسی سالم و قوی، بهروزرسانی سیاستها و استراتژیها، اصلاح ساختارها و شفافسازی فعالیتهای اقتصادی، رعایت استانداردهای جهانی در تهیهی صورتهای مالی و مبادلات پولی-بانکی و حرکت در مسیر اصلاحات اقتصادی با محوریت دیپلماسی صنعتی و تجاری است.
- بازدهی بالاتر از طلا، سکه و دلار صندوق طلای تابان تمدن
- پنجم آبانماه به عنوان “روز ملی زعفران” نامگذاری شد
- آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
- پذیرهنویسی اوراق مرابحه شرکت کرمانموتور در فرابورس
- کاشت ۲۲۰۰ اصله نهال توسط گروه وطن زرین
- ورود جدی «تامین سرمایه تمدن» به بازار صندوقهای ETF
- همکاری الجی و متا جهت شتاب بخشیدن به پیشرفت کسبوکار XR
- تاثیرات شگرف جوهرزدایی و بازیافت کاغذ در حفاظت از منابع آبی و طبیعی
- معرفی سری جدید Signature Kitchen Suite Transitional در نمایشگاه KBIS 2024
- تاثیرات مثبت استفاده از تکنولوژی جوهرزدایی برای بازیافت کاغذ
- الجی گواهی سیستم مدیریت هوش مصنوعی گرفت
نظرات کاربران :