- سرمایه ملی - https://sarmaayehmelli.ir -

ترخیص چندهزار تن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی؛ معطل تمدید یک مصوبه

پس از تحریم‌ها واردات مواد اولیه از کشور های مختلف با مشکلات بسیاری در دور زدن تحریم‌ها مواجه بوده و برخی اوقات روال‌های اداری داخلی این مشکلات را چندبرابر کرده است که کارشناسان از این مقوله به‌عنوان «خودتحریمی» یاد می‌کنند.

به گزارش سرمایه ملی، متاسفانه درخصوص پنبه مورد نیاز صنعت نساجی این مشکل با تنگناهای بیشتری مواجه است و از آن‌جا که ازبکستان به ایران پنبه نمی‌فروشد و ترجیح بر تبدیل آن به نخ و ایجاد ارزش افزوده بیشتر دارد، واحدهای ریسندگی پنبه خود را از هند تامین می‌کنند.

اما هند هم به دلیل موانع مربط به تحریم ایران، پنبه را به مقصد امارات بارنامه می‌کند و چون پنبه جزو کالاهایی است که واردات آن نیازمند گواهی بهداشت‌های بین المللی برای حفظ نباتات است، هند برای دور زدن تحریم‌ها این گواهی بهداشت قرنطینه را به مقصد امارات صادر می‌کند.

از سوی دیگر، طبق قانون سازمان حفظ نباتات ایران؛ چون مقصد در گواهی‌های بهداشت، ایران درج نشده و امارات قید شده است، به این محموله‌ها اجازه ترخیص نمی‌دهد.

بر این اساس، در سال گذشته شورای عالی امنیت ملی یا سران قوا مصوبه‌ای صادر کردند تا گواهی بهداشت امارات قابل پذیرش باشد. اما این مصوبه از پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ دیگر اعتبار نداشته و مجددا باید توسط شورایعالی امنیت ملی تمدید شود.

با این‌حال، تا زمان تنظیم این خبر و پس از ۸۰ روز پیگیری انجمن صنایع نساجی ایران، هنوز این امر به نتیجه نرسیده است.

بدین ترتیب؛ میلیاردها تومان سرمایه و چندهزار تن مواد اولیه پنبه مورد نیاز واحدهای تولیدی ماه‌هاست که در گمرکات منتظر صدور مجوز ترخیص از مراجع حاکمیتی مانند شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه است.