مپنا در بین ۱۰ شرکت برتر پیمانکاری نفتی خاورمیانه و شمال آفریقا

گروه مپنا در بازار داخلی موفق به عقد قرارداد ۸۷۶ میلیون دلاری توسعه میدان‌های نفتی پارسی و پرنج با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شده است.

گروه مپنا در بین ۱۰ شرکت برتر پیمانکاری قراردادهای مهندسی، تأمین و احداث منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در جایگاه هفتم قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه ملی،‌ نشریه اقتصادی MEED در آخرین شماره خود به ارزیابی قراردادهای مهندسی، تأمین و احداث (EPC) در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخت.

بر اساس اعلام MEED، گروه مپنا در بازار داخلی خود در این صنعت عملکرد خوبی بر جای گذاشته و موفق به عقد قرارداد ۸۷۶ میلیون دلاری توسعه میدان‌های نفتی پارسی و پرنج با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شده است.

در این رتبه‌بندی، شرکت JGC ژاپن برای قرارداد با وزارت نفت عراق در پالایشگاه بصره و قرارداد با شرکت سعودی آرامکو در میدان گازی شرق عربستان، شرکت کره‌ای مهندسی سامسونگ برای قراردادهای پروژه ذخیره‌سازی گاز مخزن در عربستان و پروژه پالایشگاه حاسی مسعود در الجزایر، شرکت اسپانیایی Tecnicas Reunidas برای قرارداد مشترک با سامسونگ جهت فعالیت در پالایشگاه حاسی مسعود الجزایر و قرارداد دیگری برای نصب واحد آب شور در پالایشگاه رأس تنوره آرامکو در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند.

شرکت مهندسی پتروشیمی چین نیز با هفت قرارداد در کشورهای الجزایر، عراق و امارات عربی متحده در رتبه چهارم جای دارد.

پنجمین، ششمین و هشتمین پیمانکاران EPC این رتبه‌بندی، شرکت‌های مصری پتروجت، انپی و احداث پتروشیمی مصر معرفی شده‌اند که قراردادهایی برای فعالیت در پروژه‌های هیدروکربنی داخل مصر به امضاء رسانده‌اند و علت این اتفاق بی‌سابقه، وجود پروژه‌های داخلی پرتعداد و مطمئن در کشور مصر، علی‌رغم شرایط نامطلوب جهانی است.

شرکت فرانسوی TechnicFMC رتبه نهم را از آن خود کرده است. این رتبه به لطف سهم این شرکت در پروژه EPC ساخت مجتمع هیدروکراکینگ در پالایشگاه نفت آسیوط مصر حاصل شده است.

رتبه نهایی لیست نیز متعلق به شرکت یونانی آرچیرودون است که قراردادی از شرکت Adnoc Onshore امارات برای توسعه میدان نفتی «باب» ابوظبی دریافت کرده است.

* قرارداد طرح بهبود بازیافت؛ افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج با گروه مپنا

میدان نفتی پارسی در منطقه دزفول جنوبی و در ۱۲۵ کیلومتری شهر اهواز واقع شده است. این میدان در سال ۱۳۴۳ خورشیدی کشف و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۴۵ با تولید روزانه ۷ هزار و ۴۰۰ بشکه آغاز شد و تاکنون ۸۹ حلقه چاه در آن حفاری شده است.

میدان پرنج نیز در میان میدان‌های کرنج و پارسی، در امتداد جنوب شرق-شمال غرب در ۷۵ کیلومتری شهر بهبهان و ۴۰ کیلومتری رامهرمز قرار گرفته است.

بهره‌برداری از این میدان از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون ۱۱ حلقه چاه در آن حفاری شده است.

قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا، ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ امضا شد.

مدت این قرارداد که در قالب مدل قراردادی نفت‌خیز جنوب تهیه شده است، ۱۰ سال و هدف از اجرای قرارداد، افزایش تولید روزانه میدان‌های پارسی و پرنج از ۵۲ هزار بشکه کنونی به ۸۵ هزار بشکه‌ و دستیابی به حدود ۱۲۱ میلیون بشکه تولید تجمعی اضافی است.

افزایش ۳۳ هزار بشکه‌ای تولید نفت این میدان‌ها (با احتساب هر بشکه ۵۰ دلار) مطابق هدف‌گذاری قرارداد، در حکم یک میلیون و ۶۵۰ هزار دلار درآمدزایی روزانه برای کشور است و اجرای این قرارداد ضمن ایجاد ثروت، فرصت مناسبی را برای نقش‌آفرینی گروه مپنا و شرکت‌های داخلی دیگر و بهره‌مندی بیشتر از توان متخصصان و سرمایه انسانی ایرانی و بومی در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز ایجاد خواهد کرد.

حفاری ۲۹ حلقه چاه جدید، تعمیر هشت حلقه چاه موجود، اجرای عملیات فرازآوری مصنوعی با استفاده از گاز، نصب پمپ‌های درون‌چاهی در ۴۵ حلقه چاه و اجرای عملیات لایه شکافی و نصب لوله‌مغزی، از جمله فعالیت‌هایی است که در شرح کار تحت‌الارضی این قرارداد آمده و در بخش سطح‌الارضی نیز انجام فعالیت‌هایی از جمله بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تأسیسات موجود، احداث واحدهای جمع‌آوری و تقویت فشار گاز، احداث واحد نمک‌زدایی مستقل، احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز و تزریق گاز هدف گذاری شده است.


لینک کوتاه : http://sarmaayehmelli.ir/?p=11614
نظرات کاربران :