- سرمایه ملی - https://sarmaayehmelli.ir -

هشت خودرو چینی بازار ایران که ارزش مهندسی معکوس دارند

طبق اعلام وزارت امنیت عمومی چین تا پایان ژوئن سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵۰میلیون دستگاه خودرو در این کشور وجود داشته است. این در حالی است که طبق آمار مؤسسه «مکینزی اند کامپنی»، خودروهای سواری و کاروتجاری در حال تردد در جاده‌های چین در سال ۲۰۰۹ حدود ۶۲میلیون دستگاه بوده و تا سال ۲۰۳۰ به ده‌برابر این میزان یعنی ۶۲۰میلیون دستگاه خواهد رسید.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از روزنامه دنیای خودرو، چین که از سال ۲۰۰۸ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۱ صادرات خودرو خود را به ۸۱۴هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو رساند و در سال ۲۰۱۴ به رکورد تاریخی تولید ۱۸میلیون دستگاه رسید که حدود ۱۳.۸ میلیون از آن را خودروهای مسافری تشکیل می‌داد. حال نیز چین سهم ۲۶ درصدی از تولید کل خودروهای جهان را در اختیار دارد.

* بزرگان صنعت خودرو چین

درحال‌حاضر چهار خودروساز بزرگ چینی یعنی سایک‌موتور، دانگ‌فنگ، FAW و چانگان و هفت خودروساز دیگر این کشور یعنی جیلی، برلیانس، گک، گریت‌وال، BYD، چری و JAC همگی جزو تولیدکنندگان فعال و خوش‌نام در بسیاری بازارهای جهانی هستند که همگی همکاری با شرکای صاحب‌سبک اروپایی و آمریکایی و ژاپنی و حتی کره‌ای به سطح بالایی از فناوری ساخت خودرو دست یافته‌اند.

سرمایه‌گذاری مشترک ۴۶۹میلیون‌دلاری هوندا با گک، سرمایه‌گذاری ۴.۱۶میلیارد دلاری ب‌ام‌و با برلیانس و سرمایه‌گذاری دانگ‌فنگ و گروه نیسان به میزان ۹۰۰میلیون دلار نشانه از برنامه‌های بزرگ صنعت چین برای کاهش فاصله رقابتی با دیگر خودروسازان جهانی دارد. بنا بر سوابق همکاری موجود، بزرگ‌ترین خودروساز جهان یعنی گروه فولکس‌واگن طی سرمایه‌گذاری و همکاری با سایک و FAW توانست تا نوامبر سال ۲۰۱۸ حدود ۳۰میلیون خودرو را تولید و به فروش برساند که با توجه به حضور مدیر اجرایی آئودی در جوینت‌ونچر FAW و فولکس‌واگن انتظار می‌رود تا سال پایان سال جاری با هفت مدل جدید از SUVهای آئودی ۲میلیون از محصولات این خودروساز آلمانی فروخته شود.

* از مهندسی معکوس و خرید پلت‌ فرم تا طراحی پلت‌ فرم مشترک

زمانی الگوبرداری صحیح چینی‌ها از سدان محبوب سایزمتوسط ژاپنی‌ها یعنی تویوتا کمری به ایجاد پلت‌فرمی برای سدان خانوادگی لیفان ۸۲۰ انجامید.

در نمونه‌ای دیگر چینی‌ها بر اساس ساختار پلت‌فرم هیوندای توسان نسل دوم، یک کراس‌اوور کامپکت به نام جک S۵ طراحی کردند که در بازار ایران ازجمله بلندقامتان موفق و محبوب است.

جالب است بدانید انتقال دانش و تکنولوژی خودروهای الکتریکی توسط کمپانی‌های صاحب‌سبک به دلیل قانون تصویب‌شده دولت چین اجباری بوده است و خودروسازان خارجی که قصد ورود به این کشور را دارند، مستلزم‌اند برای تولید خودروهای الکتریکی، فناوری طراحی و ساخت این دسته از خودروهای های‌تک را برای طرف چینی که ۵۱درصد از سرمایه را در اختیار دارد، بر جای بگذارند.

حتی خودروسازان آمریکایی همچون جنرال‌موتورز نیز که در ابتدا مقابل این قانون مقاومت نشان می‌دادند، از سال ۲۰۱۷ دست خودروسازان چینی را فشردند و به تبادل فناوری در این خصوص پرداختند که یکی از نتایج آن استقرار خط تولید خودروهای مسافری BYD چین در لنکستر کالیفرنیا بود.

* پلت‌‌فرم و باز هم پلت‌فرم!

مهم‌ترین و نخستین گام موثر در طراحی و تولید یک خودرو پلت‌فرم آن است که شامل شاسی، قطعات اصلی از قبیل پیشرانه، گیربکس، اکسل‌ها، چرخ‌ها، سیستم تعلیق، سیستم ترمز، سیستم سوخت‌رسانی و مجموعه اگزوز و سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو می‌شود.

امروزه در مهندسی نوین به‌منظور کاهش هزینه‌های طراحی، هزینه‌های قالب‌سازی و سرشکن کردن هزینه‌های ثابت، از یک پلت‌فرم طراحی‌شده برای ساخت چند محصول مختلف با قطعات مشترک و ساختار مشابه استفاده می‌شود. سپس با استفاده از تعداد کمی از قطعات خاص که به‌صورت متفاوت طراحی شده‌اند، مدل‌های مختلف به‌عنوان محصولات جدید تولید و معرفی می‌شوند.

بارزترین مثال برای پلت‌فرم را می‌توان پلت‌فرم پژو۴۰۵ دانست که با یک فیس‌لیفت به پارس و پس از آن به سمند و نهایتا به دنا ختم شد. در واقع دنا محصول جدید و ارتقایافته‌ای از پلت‌فرم ۴۰۵ است. اما اگر بخواهیم به درک درست‌تری از مفهوم پلت‌فرم برسیم، می‌توانیم نسل چهارم کراس‌اوور کامپکت تویوتا یعنی راو۴ را در نظر بگیریم که از پلت‌فرم جدید TNGA-GA-K بهره گرفته است.

به دلیل قابلیت‌های بسیار بالای این پلت‌فرم، کمپانی سوزوکی نیز که حدود ۵ درصد سهامش در اختیار تویوتا است، در جدیدترین کراس‌اوور خود که با نام Across شناخته می‌شود، از همین پلت‌فرم بهره گرفته است.

اما استفاده از پلت‌فرم مشترک حتی بین خودروسازانی که شراکتی در قالب سهام و… نیز با هم ندارند، مرسوم است؛ همان‌گونه که تویوتا برای نسل چهارم کوپه اسطوره‌ای خود یعنی سوپرا از پلت‌فرم جدید CLAR ب‌ام‌و سود می‌برد.

* ۸ پیشنهاد در ۵ گروه خودرویی برای صنعت خودرو ایران

پروژه‌های اخیر صنعت خودرو ایران مانند K۱۳۲ و K۱۲۵ در گروه صنعتی ایران‌خودرو و SP۱۰۰ در گروه خودروسازی سایپا نشان داد که خودروسازی به بلوغ خود رسیده است و می‌تواند با یک فیس‌لیفت مناسب روی برخی پلت‌فرم‌های خارجی یک محصول جدید را راهی بازار کند.

این دقیقا همان مؤلفه‌ای است که چینی‌ها را به یکی از موفق‌ترین سازندگان پلت‌فرم در جهان بدل کرده است. با در نظر داشتن این موضوع کارشناسان، اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران صنعت خودرو از میان خودروهای چینی عرضه‌شده در بازار ایران مدل‌هایی را به‌منظور افزایش داخلی‌سازی و حتی مهندسی معکوس پیشنهاد کرده‌اند که به عقیده آن‌ها ارزش Develop (توسعه) را دارند. به‌ویژه آن‌که رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از برنامه احتمالی برای تاسیس شهرک خودرویی ایران و چین و افزایش همکاری خودروسازان چینی و ایرانی برای طراحی پلت‌فرم‌های مشترک و افزایش داخلی‌سازی محصولات چینی در ایران و طراحی و ساخت یک خودرو برقی خبر داده است.

بر این اساس و با توجه به این‌که ایران‌خودرو فیس‌لیفت جدیدی را روی پلت‌فرم پژو۳۰۱ (PSA PF۱) با بیش از ۹۰درصد داخلی‌سازی ارائه داده است، می‌توان به طراحی و تولید خودروهایی مبتنی بر برخی محصولات چینی اندیشید که در ایران به‌صورت CKD عرضه می‌شوند و آشنایی و اشراف فنی و مهندسی خودروسازان داخلی نسبت به آن‌ها برای کار بر روی محصول قابل اتکا است.

این محصولات را می‌توان برپایه کلاس‌های متفاوت چون کراس‌اوورها، سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها و البته خودروهای الکتریکی و هیبرید تقسیم‌بندی کرد، هرچند مونتاژ برخی از این خودروها در ایران با مخالفت‌های غیرکارشناسی داخلی یا قطع همکاری طرف چینی (همچون گریت‌وال و بی‌وای‌دی) متوقف شده است.

* سدان‌های کامپکت خانوادگی

سه سدان کامپکت و محبوب چینی در بازار ایران حضور دارند که هرکدام از خودروهای خوش‌نامی بنچ‌مارک (الگوبرداری) شده‌اند و می‌توان از پلت‌فرم هر یک برای ایجاد یک خودرو جدید در سبد محصولات خودروسازان داخلی بهره گرفت.

نخستین آن‌ها جک جی۵ است که از باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های کامپکت بازار ایران بوده و از دوج دارت PF بنچ‌مارک شده و از پلت‌فرم به‌روزی نسبت به محصولات فعلی ساخت داخل استفاده می‌کند و با توجه به قوای‌محرکه به‌روز و مجهز به سیستم CVVT و داشتن نسخه گیربکس‌اتوماتیک یک گزینه مناسب و جدید برای ساخت داخل به‌شمار می‌آید.

همچنین به لیست سدان‌های کامپکت خانوادگی باید به بی‌وای‌دی F۳ نیز اشاره کرد که الگوبرداری این سدان کامپکت سگمنت C از روی تویوتا کرولا نسل دهم موسوم به E۱۴۰ بوده و حتی قرارگیری یک موتور ۱.۵ لیتری کم‌مصرف و البته کم‌استهلاک بر روی آن نیز برای حفظ همان عنوان «کم‌دردسر چون تویوتا کرولا» است.

ضمن این‌که این پلت‌فرم‌ها تنها محدود به طراحی و ساخت سدان نبوده و حتی می‌توان روی این پلت‌فرم‌ها کراس‌اوور و هاچ‌بک نیز طراحی کرد و به تولید رساند، همان‌طور خود کمپانی جک نیز کراس اوور کوچک S۳ را روی پلتفرم جک A۳۰ ساختند؛ همان سدانی که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و در ابتدای سال ۲۰۱۴ نیز نسخه فیس‌لیفتش با نام جدید جک J۴ به بازار چین آمد.

سومین گزینه نیز گریت‌وال ولیکسC۳۰ است که مبنای طراحی پلت‌فرم آن، سدان ساب‌کامپکت تویوتا یعنی یاریس نسل اول است که از پلت‌فرم آن در طراحی محصول جدید گروه خودروسازی سایپا یعنی شاهین (SP۱۰۰) نیز بهره گرفته شده است.

* کراس‌اوورهای کامپکت

در زمینه کراس‌اوورهای کامپکت حاضر در بازار باید به ام‌وی‌ام X۳۳ (با نام اصلی چری تیگو۳) اشاره کرد که بنچ‌مارک‌شده از نسل سوم تویوتا راو۴ است و به‌عنوان یک بلندقامت جمع‌وجور در بازارهای آمریکای جنوبی، آفریقا، روسیه و حتی ایتالیا شناخته شده است.

بنابراین، برای افزایش سودآوری و البته سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه تولید خودروهای به‌روز، استفاده از پلت‌فرم X۳۳ یک گزینه مناسب است تا بتوان با آن سبدمحصولات بلندقامتان داخلی را با طیف گسترده‌تری پوشش داد.

* سدان‌ میان‌سایز خانوادگی

تنها سدان میان‌سایز خانوادگی و نیمه‌لوکس چینی‌ها در بازار ایران که از جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردار بوده، لیفان ۸۲۰ است. کمپانی لیفان با الگوبرداری از سدان سایزمتوسط تویوتا یعنی کمری XV۴۰ توانست خودرویی باکیفیت را طراحی و به تولید برساند.

از آن‌جا که این نسل از کمری در سال ۲۰۰۷ یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های سایزمتوسط در بازار ایالات متحده و آمریکایی شمالی بود، مهندسان لیفان با استفاده از متریال آلومینیوم برای شاسی بدنه و موتور چهارسیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۸ اسب‌بخار و گشتاور ۲۲۶ نیوتون‌متری و گیربکس ۶سرعته و آپشن‌های روز، یک گزینه مناسب برای سدان خانوادگی معرفی کردند. استفاده از چنین پلت‌فرمی می‌تواند یک سدان موفق را در سبدمحصولات خودروسازان داخلی قرار دهد.

* اس‌یووی‌های کامپکت و سایز متوسط

اگر در بازار داخلی به دنبال یک اس‌یووی متفاوت و البته باکیفیت باشید، بی‌شک بی‌وای‌دی S۶ به دلیل بهره گرفتن از پلت‌فرم مشابه با لکسوس RX۳۵۰ نسل دوم، یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود.

طراحی مشابه لکسوس و پلت‌فرم منعطف در کنار سیستم‌های الکترونیکی جدید، پیشنهاد مناسبی برای توجه خودروسازان داخلی به این اس‌یووی چینی است. علاوه بر این گزینه، محبوب‌ترین اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت این روزهای بازار ایران یعنی جک S۵ نیز که با مهندسی معکوس صحیح روی پلت‌فرم موفق‌ترین کراس‌اوور کامپکت هیوندای یعنی توسان نسل دوم ساخته شده و مجهز به پیشرانه توربوشارژ جدید است نیز از گزینه‌های ارزشمندی است که می‌تواند مورد توجه خودروسازان داخلی قرار گیرد.

این خودرو به حدی در بازار داخلی موفق ظاهر شده است که اگر یک فیس‌لیفت جذاب و البته معقول روی پلت‌فرم آن انجام شود، می‌تواند برگ برنده‌ای در بازار اس‌یووی‌های داخلی باشد.

در این میان، به‌روزترین بلندقامت جمع‌وجور مونتاژی ایران را هم نباید فراموش کرد؛ تیگو۷ که پلت‌فرم آن مطابق گفته‌های کمپانی چری طوری طراحی شده است که امکان ارتقا با کمترین میزان هزینه را دارد. چراکه چری برای رقابت با محصولات هیوندای تیگو۷ را در سبد محصولات خود قرار داد. این پلت‌فرم که توسط طراح سابق پورشه، فورد و دایملر-کرایسلر برای چری طراحی شده، در بازار ایران نیز از اعتبار و جایگاه خوبی برخوردار است.

* اس‌‌یووی کراس‌اوور هیبرید

اگرچه فعلا گزینه هیبرید در میان مونتاژی‌ها وجود ندارد، اما تنها گزینه بسیار خوبی که متاسفانه به دلیل بازگشت تحریم‌های ایران به خطوط مونتاژ در کشورمان نرسید، بی‌وای‌دی تانگ است.

اگر خودروسازان داخلی بتوانند از این پلت‌فرم استفاده کنند، قوی‌ترین خودرو هیبرید ایران را به خطوط تولید خود خواهند ‌افزود. چراکه بی‌وای‌دی تانگ از یک موتور چهارسیلندر دولیتری توربو با قدرت ۲۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتون‌متر استفاده می‌کند که با توجه به دو موتور الکتریکی در محور عقب می‌تواند به‌صورت ترکیبی ۵۵۱ اسب‌بخار قدرت و ۸۷۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند.

از آن‌جا که امروزه خودروسازان مطرح در جهان همگی به دنبال گزینه‌های هیبرید و الکتریکی هستند، در صورت استفاده از پلت‌فرم‌هایی مانند بی‌وای‌دی تانگ می‌توان مسیر نوینی را برای خودروسازان داخلی در زمینه خودروهای هیبربد نیز متصور بود.